Portrait of man with duct tape over his mouth

כל ההתחלות קשות, כך אומרים… האם גם דיאטה קשה?

גם אתם מתכוונים להתחיל בדיאטה… ?
יש אנשים שממש קל להם להתחיל דיאטה, כל כך קל להם שכמעט כל שבוע הם פוצחים בדיאטה חדשה, ומקווים שהפעם …הדיאטה החדשה שאימצו תחזיק להרבה זמן… (ואתם כבר מבינים כמה זמן מחזיקה מעמד אותה דיאטה).לעומתם יש אנשים שנכנסו למסלול של תזונה נכונה פעם אחת ונשארו בו לכל החיים.

יש את אלה שאף פעם לא טרחו להתחיל בדיאטה ומהם – יש גם אנשים שמחכים לתיזמון הנכון … לזמן שבו הם ירגישו "בשלים" להתחיל דיאטה. לאותם אלו שמנסים או מחכים להתחיל- חשוב שתדעו – כל מסע מתחיל בצעד אחד קטן…

כן, כשמדובר על דיאטה מומלץ להתחיל בצעדים קטנים.
כל תוכנית לשינויי הרגלי אכילה לא רצוי להתחיל בבת אחת. לדוגמא שינוי בשעות הארוחות, כמות האוכל וסוג האוכל הם שינויים שיש לעשות בהדרגה. ההמלצה (מדיאטנית קלינית בעלת ניסיון) היא לעשות רשימה של כל אותם הרגלי אכילה שאתם מעוניינים לאמץ, לדרג אותם על פי סדר עדיפויות ואז לחלק למשימות שבועיות. ברגע שתרגישו שהצלחתם להתגבר ולשנות הרגל אחד, זה הזמן לעבור למשימת הדיאטה הבאה.

מה תרוויחו מדיאטה, שבה השינוי בהרגלי האכילה הוא הדרגתי?

בשינוי הדרגתי של הרגלי אכילה יש סיכוי גבוהה יותר להצלחה בדיאטה. למעשה, כל שינוי יוביל להצלחה גם אם ההישג נראה לך קטן. ירידה במשקל של רק 1 ק"ג בחודש, יוביל להצלחה בדיאטה כיוון שבמצטבר מדובר על הרזיה של 12 ק"ג בשנה – ואת זה כבר תרגישו היטב על גופכם, ובוודאי גם תראו אחרת. ובחישוב של %אחוז הירידה מעודף המשקל – 12 ק"ג זהו הישג משמעותי לבריאותכם.

בשינוי הדרגתי של ההרגלים לא תהיה לכם הרגשה של קיפוח, וויתור או מסכנות – תעשו את השינויים בקצב שלכם!

בשינוי הדרגתי בהרגלי האכילה יהיה לכם קל יותר להתמיד בתוכנית הדיאטה לאורך זמן, לעומת דיאטת כאסח, שגורמת להחלשת הגוף והנפש ותוך זמן קצר נשברים.

בשינוי הדרגתי בהרגלי האכילה שומרים על ההישגים לאורך זמן,  וזה הרווח הכי גדול לעצמיך.

יש לזכור שבאי שינוי של התזונה ובאי עשייה של דבר, לאנשים עם נטייה להשמנה,  יש סיכוי להעלות בכל חודש במשקל… ואילו היו אומרים לאנשים שהם ירדו רק 12 קג במשקל… הם היו מסופקים מאוד מההישג, גם אם הם רוצים לרדת יותר… כך שהצלחה בדיאטה – גם אם קטנה, היא הצלחה.

מה תפסידו משינוי הדרגתי של הרגלי אכילה?  התוצאות יהיו איטיות.

טיפים להתחלת דיאטה

להלן טיפים להתחלת דיאטה, שיכולים להתאים לכלל האנשים. במפגש עם הדיאטנית הקלינית שלך ינתנו לך, כמובן, הנחיות מותאמות אישית:

המנעו מתרופות ושיקויים: להתרחק כמו מאש מכל מיני אבקות, שיקויים, תמציות ועוד חומרים שונים ומשונים שאמורים לחולל פלאים בגופכם. בלי כרוב טיבטי – בחרו בדיאטה הנכונה לכם.

המנעו מדיאטה המציעה תפריט שלא תעמדו בו: לא להיות גיבורים ולא לשחק בנדמה לי (נדמה לי שאצליח להסתפק בחצי כפית של…) לספר לדיאטנית את כל האמת על ההרגלים ולא להסכים לקבל תפריט "הדוק" מדי. להתרחק מתפריט שיקשה עליכם מדי.

ריתמו את בני המשפחה שיעזרו לכם בשינוי:  אי אפשר לשמור על כללי הדיאטה כאשר כל שאר בני המשפחה חוגגים מסביב. כאשר אחד מבני המשפחה מקפיד על תפריט דיאטה כולם צריכים להבין שמתחיל שינוי ברשימת הקניות, בבישולים, בבילויים וכו'.

לרוץ לספר לחברה! – אל תתמודדו עם זה לבד. בהנחה שהחברים שלך מפרגנים (ואם לא, אני ממליצה לחשוב על חברים אחרים) הם יעודדו, יפרגנו ויזהרו מהערמת קשיים מיותרים כמו בחירת בילויים במסעדות וכו'. בנוסף, ברגע שכולם יודעים זה מחייב! אל תכנעו לאמירות כמו "יאללה- רק הפעם…"

להתמודד ביחד-לנסות לעבור את מסע הירידה במשקל יחד עם בן זוג או חבר/ה טובים, לתמוך אחד בשני בעת קשיים וכמובן גם להתחרות זה לא מזיק.

לשלב פעילות גופנית– כל פעילות מבורכת והעיקר שתוכלו להתמיד בה ותהנו ממנה.

בהצלחה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ברמת גן – רונית טואף