פתרונות הרזיה - באופטימל

דיאטה מוצלחת כהרגל – ממצב מודע להרגל יומיומי

האם אתם חושבים פעמיים לפני צחצוח השיניים בבוקר? האם תהיתם אם לוותר על העיתון היום?
או האם להניח היום את המפתחות על השיש במקום על השולחן? שאלות אלו ועוד רבות, אינן כלל בתודעתנו או שאינן מעסיקות אותנו רבות, כיוון שמדובר בהרגלים – אותן פעולות יומיומיות אשר איננו טורחים להתלבט בהן, אלא, מבצעים אותן 'על אוטומט'. דיאטה מוצלחת יכולה להיות הרגל גם כן.

מסתבר ש- 40% משגרת היומיום שלנו הינה הרגלים (עפ"י מחקר באונ' דיוק בארה"ב), אוסף פעולות קטנות שאנו מבצעים מידי יום בקביעות באותו האופן. הרגל אינו בהכרח דבר שלילי, אחת הסיבות העיקריות לכך שאנו מיישמים את אותם הרגלים היא בכדי לחסוך מעצמינו התעסקות מחשבתית יתרה, טרדות או זמן בפעולות רוטיניות.

עם זאת, כאשר מדובר בהרגל הפוגע בבריאותנו (לדוג': אכילת מזון מתועש רב, עישון, צריכת אלכוהול מופרזת, חוסר פעילות גופנית, מתח נפשי מוגבר), אז אנו נדרשים להפנות תשומת לב לדבר ולשאוף לייצר שינוי.

האם ניתן לסגל הרגלים חדשים?

ברירת המחדל לרוב הינה להישאר באזור הנוחות ולא לבצע שינוי בהרגלים, אם מסיבה של חוסר תשומת לב, תחושת של חולשה אל מול כוחו של ההרגל או נוחות ורווח במצב הקיים. אך חשוב תחילה להכיר בעובדה שהרגל אינו גזרת גורל וכי עם קצת מאמץ ורצון, פוטנציאל השינוי טמון בכולנו בכל העת וניתן בהחלט לשנות הרגלים ו/או לסגל הרגלים חדשים.

כיצד מסגלים הרגלים חדשים?

  • מדובר בתהליך– שינוי הרגל הינו תהליך נרכש ולא עניין רגעי ! התהליך לרוב נמשך מס' שבועות, אך הינו תלוי אדם ולכן בהתגייסות לתהליך, רצוי לגייס גם סבלנות והתמדה בתהליך בדרך אל התוצאה.
  • ההרגל המרכזי–בתהליך כשזה רצוי לבחור הרגל אחד מבין שלל ההרגלים שאנו רוצים לשנות/ לסגל, למקד את מאמצינו בו ולאחר שהצלחנו לסגל אותו כהרגל ולהפכו לדפוס, נעבור למטרה הבאה.
    התמקדות שכזו תקל על התהליך ותסייע להצלחתו.מחקר תומך בדבר נעשה על 26 אנשים, כאשר אנשי מקצוע שונים: נוירולוגים,
    פסיכולוגים וגנטיקאים גילו כי קבוצת הנבדקים שינו את חייהם תוך זמן קצר יחסית,
    כאשר התמקדות בשינוי של הרגל אחד – ההרגל המרכזי,הביאה לתכנות מחדש של הרגלים רבים אחרים שאפיינו אותם (מתוך הספר 'כוחו של הרגל', צ'רלס דוהיג).
  • גמול חיובי– בכדי ליצור דפוס חדש, ניתן להצמיד לו גמול חיובי מיידי (אשר אינו פוגע בבריאות הגוף). גמול זה יסייע לבסס את הפעולה החדשה כדפוס קבוע.
    לדוג', אם אדם מחליט סוף-סוף לסגל ארוחת ערב מסודרת, דבר שמתקשה בו בשגרה, הוא יחליט על פעולת גמול מהנה, כזו שמסבה לו שמחה וסיפוק – למשל ציור/ צפייה בתוכנית אהובה/ מקלחת מפנקת וכד'.
    וכך למשל בכל ערב לאחר שיאכל ארוחה מסודרת, יתפנה לציור שאוהב כל כך.

אם נתחיל ב'קטן', הדרך עשויה להתגלות כהרבה יותר פשוטה, תחושת המסוגלות עולה ומאפשרת לנו להצליח בהשגת יעדינו!

כתבה:

שרית יין, דיאטנית קלינית