דיאטה

דיאטה דלת פחמימות – האם היא בריאה או כדאי להמנע ממנה?

בעשורים האחרונים דיאטה דלת פחמימות הפכה להיות פופולרית, כאשר שיא הפופולריות שלה היה בשנות ה-70, כשדיאטת אטקינס פורסמה. הגבלת פחמימות אומנם סייעה לאנשים רבים להוריד שומן גוף אך לא אצל כולם.

הסיבה לפופולריות הייתה ההנחה כי פחמימות, במיוחד פחמימות מזוקקות, הן הסיבה העיקרית להשמנת יתר. אך יש חוקרים, שהטילו בכך ספק כיוון שישנם עמים ושבטים שעיקר מזונם מורכב מפחממות והם לא סבלו מהשמנת יתר. החוקרים טענו כי בראייה ארוכת טווח, הדבר שגדל באופן עקבי הוא שומן, ושצריכת פחמימות היא לא הגורם המרכזי להשמנת יתר. עם זאת, ברגע שיש כבר עודף משקל, הגבלת הפחמימות יכולה לסייע לירידה בשומן אצל אנשים מסוימים.

מה כוללת דיאטה דלת פחמימות והאם זה בריא?

דיאטה דלת פחמימות כוללת כ-4-45% פחמימות והשאר חלבונים ושומן, כאשר צריכת פחמימות זו נמוכה מההמלצות המקובלות, וכוללת הגבלה על מזונות המכילים כמות רבה של פחמימות, שהם מזינים ומומלצים כחלק מדיאטה בריאה או כתזונה נכונה, כמו: דגנים מלאים, מוצרי חלב, קטניות, ירקות ופירות. לכן , דיאטה זו לא מהווה חלק מההמלצות לציבור.

על אף זאת, מחקרים מצאו כי דיאטה דלת פחמימות עשויה להיות מועילה להורדה במשקל יותר מדיאטה דלה בשומן, אך המחקרים שנעשו היו לטווח הקצר בלבד, ולכן לא ידועה הבטיחות והיעילות של הדיאטה לטווח הארוך. בנוסף, מחקרים מצאו כי דיאטות דלות פחמימות גם דלות במיקרונוטריאנטים כמו ברזל, ויטמין C וחומצה פולית.

על פי סקירה ספרותית שנעשתה בשנת 2014, לדיאטה זו נמצאו יתרונות רבים:

  • ירידה במשקל (2.1-14.3 ק"ג בחצי שנה בממוצע)
  • ירידה ברמות הגלוקוז בצום, HgA1C, ואינסולין בסרום
  • שיפור פרופיל שומנים בדם: עליה ב HDL, וירידה ב LDL, TG וכולסטרול
  • ירידה בלחץ הדם

אילו מזונות מומלצים?

דיאטה דלת פחמימות שנחשבת לתזונה נכונה ובריאה צריכה לכלול דגנים מלאים, פירות עשירים בסיבים, ירקות דלי פחמימות כמו ירקות עליים וירקות ממשפחת המצליבים, קטניות, אבוקדו, מוצרי סויה, שמן זית, עוף, ודגים.

מאחר ודיאטה דלת פחמימות עשויה להיות דיאטה לא מאוזנת ולגרום עם הזמן לחסרים תזונתיים, מומלץ להתייעץ עם דיאטנים ולבנות תפריט מותאם אשר יכיל את כל המינרלים והוויטמינים הנחוצים.

מאת: אוראל זעירא – דיאטנית קלינית ברמת גן

מקורות:

  1. Dietary intake and cardiovascular risk factors in Icelanders following voluntarily a low carbohydrate diet. Anita S. Elidottir, Thorhallur I. Halldorsson et all (25 Aug 2016), PLOS ONE.
  2. The low carbohydrate diet and cardiovascular risk factors: Evidence from epidemiologic studies. T.Hu and L.A Bazzano (April 2014), HHS Public Access.