מהו אינדקס גליצמי?

הגדרה – מדובר באינדקס, או מספר שקשור לסוג מזון והשפעתו על רמת הסוכר בדם.

100 מסמל את הסטנדרט של צריכת גלוקוז בלבד.

GI משקף את העלייה בסוכר הדם שעתיים אחרי צריכת מזון מסוים.

ממה מושפע ה – GI :

1. סוג הפחמימה, אורכה, המבנה הכימי והפיזיקאלי שלה וקשריה עם מרכיבי המזון האחרים

2. כמות וסוג החלבון, השומן, חומצות אורגניות ומלחים במזון

3. תפקוד פינוי קיבתי וכושר הספיגה של המעי

4. התגובות ההורמונליות שמורידות את רמת הסוכר בדם, למשל האינסולין

5. רמת הסוכר בדם החולה, לפני האוכל

6. יציבות לאינסולין במצבים שונים

באופן כללי, משתמשים ב – GI בהיבט של כמות המזון וכמות הפחמימות בתוכו, שנצרכים. מושג אחר בשימוש זה העומס הגליקמי שזו המכפלה בין ה – GI ובין כמות הפחמימות במנת המזון .

יש מספר טבלאות של – GI עם פרוט ה – GI של סוגי וכמויות מזון שונים.

באופן כללי ככל שכמות התאית במזון נמוכה, ככל שהפירות הן מקולפים, ככל שהמזון יותר מבושל, וככל שהאוכל יותר מעובד, כך ה – GI יותר גבוה.

מאכלים או פחמימות שמתעכלים מהר, מעלים את סוכר הדם יותר מהר ויותר גבוה ולכן ה – GI שלהם גבוה.

לרב, GI נמוך מקביל לרמת אינסולין נמוכה יותר (לא תמיד), דבר שמשפר את בקרת הסוכר בדם לתווך ארוך.

איך מודדים את ה – GI ?

אחרי 12 שעות צום נותנים לנבדק כמות מדודה של פחמימה (לרוב 50 גר) ואז מודדים את רמת הסוכר למשך שעתיים.

מתקבלת עקומת רמת סוכר בדם בזמנים שונים.

מחשבים את השטח מתחת לעקומה    וזה ה-  אינדקס הגליצמי

מהו אינדקס גליצמי

 

רמת ה- GI
תווך ה- GI
דוגמת מאכלים

 

נמוך
55 ומטה
פרוקטוזה, קטניות, זרעים קטנים, זרעים מלאים אם קליפתם, פטריות, ירקות, פירות עם קליפה וכו

בינוני
56-69
סוכר לבן או סוקרוזה, חיטה מליאה, לחם לבן, פיתה, אורז באסמטי, תפוחי אדמה מבושלים עם הקליפ, סוכר ענבים, בננה, צמוקים, גלידה פשוטה, וכו
גבוה
70 ומעלה
גלוקוזה, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, לחם לבן, אורז לא מלא, קורנפלקס, מלטוז, מלטודקסטרינים וכו

סטנדרט
100
גלוקוז בלבד

 

מזון עם GI נמוך משחרר גלוקוזה יותר לאט ובהדרגה, מביא לרמת סוכר ירודה יותר אחרי האוכל.

מה הקשר בין GI ובין המשקל?

החלפת אוכל עם שומן רווי על ידי פחמימה עם GI נמוך שומר על משקל רצוי ומונע עודף משקל.

המחקרים מראים בוודאות שבאנשים עם עודף משקל, אימוץ של כלכלה עם GI נמוך מביא לירידה במשקל הרבה יותר מאלה שצרכו אוכל עם GI גבוה.

כיום מומלץ לצרוך אוכל עם GI נמוך כדי לבקר את המשקל ולאזן את שומני וסוכר הדם.

שינוי הרגלי אכילה בכוון אוכל עם GI נמוך מונע תחלואה ואף תמותה לתווך ארוך.

הדבר הוכח במניעת סכרת 2, מחלות לב, מחלות מנוונות של רשתית העין, הסתיידות עורקים, השמנת יתר, ויתכן גם סרטן.

לאחרונה משתמשים בבלון תוך קיבתי ע"ש שפיץ, המוחדר בגסטרוסקופ לקיבה, למס. חודשים, עם הצלחה מוכחת להורדת משקל מסיבית. הורדת המשקל בעזרת בלון זה, יעילה גם במניעת סיבוכי ההשמנה, כמו בסוכרת 2. תאורטית, טיפול חדיש ויעיל זה, ישפר את ה GI. הנושא כרגע בבדיקה.

 

פרופ' אהרון לרנר

גסטרואנטרולוג