רגישות למזון

רגישות למזון – בוחן עצמי: האם יש לך סמפטומים המעידים על רגישות למזון ?

רגישות למזון היא תופעה שהולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר. למעלה מ- 10% מהאוכלוסיה סובלים ממנה בכול זמן נתון. ולמרות שיש לכך השלכות על איכות החיים – האנשים שסובלים מכך לא תמיד מודעים לרגישות שלהם, לא מטפלים בנושא וממשיכים לסבול.

חשוב לא לבלבל בין רגישות למזון, לבין אלרגיה למזון, שהיא תופעה הקשורה למערכת החיסון  וגורמת לתגובות גופניות שליליות תוך דקות, שעות או לעיתים ימים לאחר חשיפה למזון.

להלן 11 סימנים מחשידים המעידים האם יש לכם רגישות למזון:

סימן מספר 1 – מעי רגיש או רגיז
האם אתה לעיתים שוקל לא לאכול במקום מסויים או לא להגיע לארוע כי אין שם שרותים סבירים?
אחת התופעות העיקריות של רגישות למזון היא מעי רגיש או רגיז אשר בתגובה למזונות מסויימים גורם ליציאות תכופות, גזים, נפיחות, כאבים ושילשולים.
במצב כזה דיאטה מופחתת בפחמימות תוססות low FODMAP diet, תעזור מאוד לשיפור תפקוד מערכת העיכול.

סימן מספר 2 – פיברומיאלגיה (כאבים כרוניים)
האם אתה חווה כאבי שרירים ופרקים לעיתים קרובות שמתפרשים בכל הגוף ומקשים על פעילותך הגופנית?
פיברומיאלגיה היא תסמונת שהוגדרה בשנים האחרונות וקיימת בשיעור של 6% מהאוכלוסייה, בעיקר בקרב נשים בגילאי הביניים. היא מאופיינת בכאבים כרוניים מפושטים בגוף. מחקרים מראים ש- 50% מהחולים מוצאים קשר בין המזון הנאכל לבין החמרת הכאבים.
הפחתת מזונות מזיקים, גורמת להקלה ניכרת ושיפור של איכות החיים.

סימן מספר 3 – היפראקטיביות (אי שקט)
קפאין
גורם לך להיות במצב של היפראקטיביות?
ידוע שקפאין הוא חומר ממריץ, זו אחת הסיבות לפופולריות שלו. אך מסתבר שחלק מהאנשים סובלים ממטבוליזם איטי מאוד של הקפאין ורגישות יתר לחומר זה (שהיא גנטית, וניתן לגלות אותה בבדיקות גנטיות). במקרים אלה, שימוש בקפאין עלול לגרום לפעילות יתר במערכת העיכול, הזעה, יתר לחץ דם ועליה בסיכון למחלות לב.
לרגישות לקפאין יש גם השפעות על אי שקט רב, בילבול, סחרחורות, התקפי חרדה והיפראקטיביות.

סימן מספר 4 – כאבי ראש / מיגרנות
האם אתה סובל מראבי ראש או מגרנות לאחר ארוחות מסוימות?
במידה ואתה סובל מכאבי ראש תכופים בעיקר לאחר ארוחות מסויימות, יש סיכוי גבוה שאתה סובל מתגובה שלילית למונוסודיום גלוטמט. החומר הכימי הזה, הנמצא במוצרי מזון רבים ובעיקר במזון אסיאתי, עלול לגרום תוך מספר שעות לכאבי ראש, נוקשות בשרירים, חולשה, עקצוצים וחוסר תחושה באזורים שונים בגוף.

סימן מספר 5  – עייפות כרונית
אתה מרגיש מותש רוב הזמן למרות שאתה ישן טוב?
האם אתה מרגיש מותש לעיתים קרובות מבחינה גופנית, נפשית ורגשית?
יכול להיות שאתה סובל מתסמונת התשישות הכרונית. מסתבר שלמעלה ממליון אמריקאים סובלים מתסמונת זו וסיבותיה לא ידועות. יחד עם זאת, המזון נחשב לאחד הגורמים העיקריים  המחמירים את תסמיני המחלה בשילוב עם גנטיקה, סטרס ומצב דלקתי של הגוף.

סימן מספר 6 – אי סבילות לגלוטן
אתה מרגיש לא טוב לאחר אכילת גלוטן למרות שאינך סובל מצליאק?
ישנן עדויות רבות לתגובות שליליות לגלוטן באנשים שאינם חולי צליאק. לתסמונת קוראים:" אי סבילות לגלוטן שאינה צליאק". למרות שהתגובה השלילית דומה מאוד בשני המצבים, המנגנון המסביר את התסמונת  שונה מזה של צליאק ולא ברור עדיין. במידה והתחושות השליליות חוזרות להופיע בכול פעם שאתה משתמש בגלוטן, יש להפסיק לצרוך גלוטן.

סימן מספר 7  – תת פעילות של בלוטת התריס
סובל מתת פעילות של בלוטת התריס?
מצב גופני זה נגרם מהפרשה מעטה מידי של הורמון התירואיד שמופרש מבלוטת המגן. ברוב המקרים, הפרעה זו היא תוצר של מחלה אוטואימונית המוכרת בשם השימוטו. במצב של השימוטו, הגוף מייצר נוגדנים נגד בלוטת המגן וגורם להאטת פעילותה. מחקרים מראים על קשר בין מחלת השימוטו לבין אי סבילות לגלוטן ובעיקר צליאק. נמצא שכ- 16% מהלוקים בצליאק, סובלים גם מהשימוטו.
מחקרים מצאו שתפריט ללא גלוטן הפחית את מספר הנוגדנים לבלוטת התריס בלוקים בהשימוטו.

סימן מספר 8 – אי סבילות ללקטוז 
חלב ומוצריו גורמים לך לאי נוחות במעי?
לקטוז, הוא סוכר החלב הנמצא ברוב מוצרי החלב בכמויות משתנות. כדי לעכל את הלקטוז אנו זקוקים לאנזים הלקטאז. הערכות אומרות של- 65% מהאוכלוגיה אין מספיק לקטאז בגוף ולכן הם מתקשים לעכל חלב ומוצריו.
אי סבילות ללקטוז מוכרת מאוד ברחבי העולם וגורמת לכאבי בטן, שילשולים ויציאות רכות מאוד, גזים רבים ואי נוחות בבטן.

סימן מספר 9  – דלקת פרקים
האם דלקת המפרקים שלך מחמירה?
דלקת פרקים לסוגיה, נגרמת ככול הנראה משילוב בין גנטיקה לטריגרים סביבתיים, בכללם התזונה. בדומה להשימוטו ולצליאק, נהוג לחשוב שהתגובה האוטואימונית שהתפתחה קשורה למרכיבי מזון מסבויימים אשר מחמירים את התסמינים. התאוריה אומרת שמזונות מסוימים מעודדים תגובה דלקתית בגוף וגורמות להחמרת דלקות הפרקים, הכאב והנפיחות בפרקי הגוף.
דיאטת אלימינציה היא אפשרות שכדאי לשקול במצב זה. ותוספת שמן דגים בכמות גבוהה, נמצאה בעלת השפעה חיובית.

סימן מספר 10 – פריחה בעור (לא מאלרגיה)
מזונות מסויימים גורמים לך לפריחה, אקזמה או תגובה עורית אחרת?
תגובות עוריות למזון לרוב נקשרות לאלרגיה, אך ישנן תגובות רבות שיכולות להופיע בגלל רגישות למזון.
להבדיל מאלרגיה, כדי שתקרה תגובה לרגישות למזון, יש לאכול הרבה או לעיתים קרובות מאותו מרכיב. אחד החומרים הטבעיים המוכרים בנושא הם הסליצילאטים והשני היסטמין. קשה להימנע לחלוטין מחומרים אלו אך יש לנסות להמעיט בהם. עגבניות ופלפלים, כולל פפריקה, הם מקורות משמעותיים לסליצילאטים ומדווחים בבעייתיים בקרב רבים.

סימן מספר 11 – גזים ואי נוחות בבבטן
אתה יודע שארוחה עשירה בבצל ושום גורם לך לבעיות בבטן?
חלק ניכר מהמרכיבים המוכרים הגורמים לסטרט במערכת העיכול הם בצל ושום. הם גם חומרי גלם עיקריים בתבשילים רבים…
הבצל והשום עשירים מאוד בפרוקטנים, חומרים שנוטים לתסוס במעי ולגרום לאי נוחות וגזים רבים באנשים הסובלים ממעי רגיש.

המאמר נכתב על ידי ד"ר אילנה דריאל – דיאטנית קלינית

לאבחון רגישות למזון פנו אלינו