ירידה במשקל

משקל ביתי – איך נשקלים נכון ולמה זה חשוב?

כל מי שפותח בדיאטה מכיר את זה, משקל ביתי מתחבא באחת הפינות בבית ואנחנו מתכוננים ל "שקילה השבועית".מי שאינו עולה על משקל ביתי לפחות אחת לשבוע, לא יבין על מה כל המהומה…
הגוף מתוח ודרוך, הדופק מאיץ והלב "מפרפר", הראש נאטם והמבט מושפל לעבר צג המשקל לפני השקילה, יש כאלה המזדרזים להסיר כל פריט לבוש אפשרי, גברים מרוקנים תכולת כיסים ונפטרים גם מחגורות ושעונים. יש שנושאים ברכה או ממלמלים מילות מזל והצלחה.

אחרי השקילה, יש המביעים את תחושותיהם, בין אם זו אכזבה, שמחה או ייאוש…
"המשקל הזה מקצועי?", "שכחתי להגיד שאני לפני מחזור", "בדיוק סיימתי לאכול" וכו'….

שקילה לקויה היא שגיאה

בכל תהליך דיאטה והרזייה מתבצעת  השקילה השבועית. שקילה הנעשית באופן אישי או בסביבה הקבוצתית. לפעמים הופכת השקילה לאובססיה – שקילה תכופה שהופכת בקלות להתמכרות
(לפני פעילות גופנית, אחריה, לפני ביקור בשירותים, אחריו, לפני ארוחה דשנה, אחריה וכד').

שקילה כזו מייאשת, מאכזבת, מעוררת תחושת כישלון והחשוב מכל היא אינה משקפת בהכרח את המשקל האמיתי.
משקל הגוף בק"ג מורכב מרקמות שומן, שריר, עור ועצם והיחס בינהן שונה אצל אנשים שונים.
ירידה נכונה במשקל מתייחסת להפחתה של רקמות השומן.

זמן לפתרונות

לכל אחד יש קצב שונה של ירידה במשקל שנובע מקצב חילוף חומרים, היסטוריה רפואית, גנטיקה, גיל, מין, מבנה גוף, יחס בין שריר ושומן ורמת פעילות גופנית.

חשוב לזכור כי משקל הגוף מושפע מאד מנטילת תרופות, מאגירת נוזלים, מתקופות של חום ויובש קיצוני, מפעילות מעיים תקינה, ממחזור חודשי ותקופת ביוץ .
בנוסף קיים הבדל במשקל הגוף בבוקר ובערב.

מומלץ, אם כן, לאלו הנמצאים בתהליך של דיאטה:

  • להקפיד ולהשקל אחת בשבוע, באותה השעה, לבושים באותם בגדים והכי חשוב – להשקל באותו מכשיר.
  • ערכו רישום מסודר ועקבי של השינויים במשקל, ציינו כל הישג ונסו להבין כל "אי הצלחה".
  • מומלץ למדוד אחוזי שומן ,לפחות אחת לשבועיים, כדי להבטיח שכל ירידה במשקל אכן נובעת מאיבוד רקמת שומן ולא מאיבוד נוזלים ומפירוק רקמת שריר.

כאמור, לא כל שינוי במשקל נובע מאכילה ובסה"כ שקילה אינה המטרה אלא אמצעי להשגת ירידה במשקל.

כתבה:
סיגל חובב דיאטנית קלינית בחיפה